2024(e)ko apirilaren 8(a), astelehena

26. Ariketa: fitxategiak (II)

ZER DAKIDAN:
Zenbakiak, karaktereak, kateak, arrayak, erregistroak eta fitxategiak lantzeko gai naiz.



ZER IKASIKO DUDAN:
Datuak modu iraunkorrean gorde ahal izateko file datu-motako fitxategi bat prozesatzen dakit. Ariketa honetan fitxategi batetik abiatuta fitxategi berriak nola sortu ikasiko dut.




ESKATZEN DEN PROGRAMA 

Erregistroen fitxategi batzuekin lan egingo dugu. Lau fitxategien elementuak bi eremuko erregistroak izango dira. Lehen eremua ibilgailuaren matrikula izango da (matrikula guztien letrak BBB dira eta matrikula bakoitzaren zifrak sekuentzialki doaz 0001etik hasita). Bigarren eremua ibilgailuaren aldiuneko abiadura izango da eta bere balioa auzaz lortuko dugu.

Erregistroaren egitura honako hau da:

1. eremua sMatrikula   8 karaktereko kate bat, kate desberdinak izango dira
  zerrendaren elementu guztientzat
2. eremua rAldiunekoAbiadura   zenbaki erreal bat

Gure programak fitxategiaren izena eskatuko du (Autoak.dat adibidez) eta erabiltzaileak emandako sarrerarekin fitxategiaren existentzia konprobatuko du, ondoko bi bide irekiz:
  1. Autoak.dat fitxategia existitzen bada, bere edukia pantailaratuko da eta elementu berriak gehituko dira fitxategiaren amaieran 25. Ariketa: fitxategiak (I) programan bezala. Ondoren, hiru fitxategi berri sortuko dira:
    • Batezbesteko aritmetikoaren abiadura berdintsuak duten elementuak Autoak_B.dat izeneko fitxategiak bilduko ditu
    • Batezbesteko aritmetikoa baino handiago abiadura duten elementuak Autoak_H.dat izeneko fitxategiak bilduko ditu
    • Batezbesteko aritmetikoa baino txikiago abiadura duten elementuak Autoak_T.dat izeneko fitxategiak bilduko ditu
  2. Autoak.dat fitxategia existitzen ez bada, fitxategi berria sortuko da 25. Ariketa: fitxategiak (I) programan bezala. Ondoren, hiru fitxategi berri sortuko dira:
    • Batezbesteko aritmetikoaren abiadura berdintsuak duten elementuak Autoak_B.dat izeneko fitxategiak bilduko ditu
    • Batezbesteko aritmetikoa baino handiago abiadura duten elementuak Autoak_H.dat izeneko fitxategiak bilduko ditu
    • Batezbesteko aritmetikoa baino txikiago abiadura duten elementuak Autoak_T.dat izeneko fitxategiak bilduko ditu
Hauxe da ariketaren programa:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
{ 26. ariketa: auto bat radar atari azpitik igartzean ondoko datuak   }
{              jaso eta gordetzen dira fitxategi batean:              }
 
{     - Matrikula, karkatere-kate bat                                 }
{     - Aldi uneko abiadura, zenbaki erreal bat                       }
                        
{  Datuak erdi automatikoki lortuko dira: matrikulen letrak BBB dira  }
{  zifrak sekuentzialki doaz 0001etik hasita, abiaduren balioak auzaz }
{  sortuko dira. Ondorioz, matrikulak desberdinak izango dira.        }
  
{  Fitxategia existitzen ez bada, sortuko da eta datuz bete ondoren   }
{  bere edukia pantailaratuko da eta aldiuneko abiaduren batezbesteko }
{  aritmetikoaa kalkulatuko da. Fitxategia lehendik existitzen bada   }
{  bere uneko edukia pantailaratuko da, gero elementu berriak gehitu  }
{  ondoren berriro erakutsiko dira fitxategiaren eduki berria eta     }
{  abiaduren batezbesteko aritmetikoa.                                }                
 
{  Ibilgailuen aldiuneko abiaduren batezbesteko aritmetikoa kalkulatu }
{  ondoren, hiru fitxategi berri lortuko dira:                        }
 
{    1. Batezbestekoaren "bezalako" abiadura dutenen elementuena      }
{    2. Batezbestekoa baino abiadura handiago dutenen elementuena     }
{    3. Batezbestekoa baino abiadura txikiago dutenen elementuena     }
 
program Ariketa__26;
 
uses
   sysutils;    { fileExists() funtzioak behar duelako }
    
const
   //sBIDEA = 'C:\Radarrak\';                              (* Windows *)
   sBIDEA = '/Users/jesusromouriarte/Desktop/Radarrak/';   (* Mac *)  
     
type
   tsKatea = string[250];          { Fitxategiaren izen osoa luzea izan daitekeelako }
     
   tsKateMatrikula = string[8];    { ZZZZ-LLL formatuko matrikula }
               
   trdIbilgailua = record
                      sMatrikula        : tsKateMatrikula;
                      rAldiunekoAbiadura: real;
                   end;
     
   tfrdFitxategia = file of trdIbilgailua;
 
 
procedure IbilgailuarenInformazioaJaso(var rdIbilgailua: trdIbilgailua; i: integer);
var
   sMatrikulaZifra: tsKateMatrikula;
begin
   Str(i, sMatrikulaZifra) ;
   if i < 10 then
      sMatrikulaZifra := '000' + sMatrikulaZifra;
   if (i >= 10) and (i < 100) then
      sMatrikulaZifra := '00' + sMatrikulaZifra;
   if i >= 100 then
      sMatrikulaZifra := '0' + sMatrikulaZifra;
   rdIbilgailua.sMatrikula := sMatrikulaZifra + ' BBB';
 
   rdIbilgailua.rAldiunekoAbiadura := 50 + 130*random;   (* 50.0 eta 179.99 artean *)
end;
 
 
procedure IbilgailuarenInformazioaErakutsi(const rdIbilgailua: trdIbilgailua);
begin
   write(rdIbilgailua.sMatrikula:15);
   write(rdIbilgailua.rAldiunekoAbiadura:14:2);     
   writeln;
end;
 
 
procedure FitxategiarenEdukiaErakutsi(sIzenFitxOsoa: tsKatea);
var
   fOsoa: tfrdFitxategia;
   rdDatua: trdIbilgailua;
begin
   assign(fOsoa, sIzenFitxOsoa);
   reset(fOsoa);    { Fitxategia ireki baina barrukoa ez borratu!!! }
 
   writeln('Matrikula':38, 'Abiadura':14);
   writeln('=========':38, '========':14);
    
   { Datuak kudeatu for bitartez }
   while not eof(fOsoa) do 
   begin
      read(fOsoa,rdDatua); { Irakurri eta hurrengora pasa }
      write(filePos(fOsoa):10, '. elementua: ');
      IbilgailuarenInformazioaErakutsi(rdDatua);
   end;
 
   close(fOsoa);     { Fitxategia itxi }
end;
 
 
procedure FitxategiaSortuEtaDatuzBete(sIzenFitxOsoa: tsKatea);
var
   fOsoa: tfrdFitxategia;
   rdDatua: trdIbilgailua;
   iZenbat, i: integer;
begin
   assign(fOsoa, sIzenFitxOsoa);
   rewrite(fOsoa);  { Fitxategia sortu, eta existitzekotan bere edukia borratu }
 
   write('Zenbat elementu izango ditu fitxategiak (adibidez 15): ');
   readln(iZenbat);
    
   randomize;
   for i:=1 to iZenbat do
   begin
      IbilgailuarenInformazioaJaso(rdDatua, i);
      write(fOsoa, rdDatua);  { Fitxategian idatzi eta hurrengo elementura pasa }
   end;
 
   close(fOsoa);      { Fitxategia itxi }
end;
 
 
function fnsFitxategiarenAzkenElementukoMatrikulaLortu(sIzenFitxOsoa: tsKatea): tsKateMatrikula;
var
   fOsoa: tfrdFitxategia;
   rdDatua: trdIbilgailua;
begin
   assign(fOsoa, sIzenFitxOsoa);
   reset(fOsoa);    { Fitxategia ireki baina barrukoa ez borratu!!! }
 
   seek(fOsoa, fileSize(fOsoa)-1);  { Fitxategiaren azken elementuaren gainean kokatu }
   read(fOsoa, rdDatua);
    
   fnsFitxategiarenAzkenElementukoMatrikulaLortu := rdDatua.sMatrikula;
    
   close(fOsoa);      { Fitxategia itxi }
end ;
 
    
procedure FitxategiariDatuakGehitu(sIzenFitxOsoa: tsKatea);
var
   fOsoa: tfrdFitxategia;
   rdDatua: trdIbilgailua;
   iZenbat, i: integer;
   sMatrik, sMatrikulaZifra: tsKateMatrikula;
   iMatrikulaZifra: integer ;
begin
   sMatrik := fnsFitxategiarenAzkenElementukoMatrikulaLortu(sIzenFitxOsoa);
   sMatrikulaZifra := Copy(sMatrik, 1, 4);
   Val(sMatrikulaZifra, iMatrikulaZifra);
    
   assign(fOsoa, sIzenFitxOsoa);
   reset(fOsoa);                        { Fitxategia ireki baina barrukoa ez borratu!!! }
   seek(fOsoa, fileSize(fOsoa));        { Fitxategiaren bukaeran kokatu }
    
   write('Zenbat elementu gehituko dira fitxategira (adibidez 7): ');
   readln(iZenbat);
    
   for i:=iMatrikulaZifra+1 to iMatrikulaZifra+iZenbat do
   begin
      IbilgailuarenInformazioaJaso(rdDatua, i);
      write(fOsoa, rdDatua);   { Fitxategian idatzi eta hurrengo elementura pasa }
   end;
 
   close(fOsoa);      { Fitxategia itxi }
end;
 
 
function fnrBatezbestekoAbiaduraKalkulatu(sIzenFitxOsoa: tsKatea): real;
var
   fOsoa: tfrdFitxategia;
   rdDatua: trdIbilgailua;
   rMetatua: real;
begin
   assign(fOsoa, sIzenFitxOsoa);
   reset(fOsoa);    { Fitxategia ireki baina barrukoa ez borratu!!! }
 
   rMetatua := 0.0;
   while not eof(fOsoa) do 
   begin
      read(fOsoa,rdDatua); { Irakurri eta hurrengora pasa }
      rMetatua := rMetatua + rdDatua.rAldiunekoAbiadura;
   end;
    
   fnrBatezbestekoAbiaduraKalkulatu := rMetatua / fileSize(fOsoa);
       
   close(fOsoa);      { Fitxategia itxi }
end ;
 
 
procedure HiruFitxategienIzenakEraiki(    sIzenFitxOsoa: tsKatea;
                                      var sIzenFitxBerdin,
                                          sIzenFitxHandi,
                                          sIzenFitxTxiki: tsKatea);
var
   iBanatzileaNon: integer;
   cBanatzailea: char;
   sIzenLuzapen, sIzena, sLuzapena: tsKatea;
begin
   //sBIDEA := 'C:\Radarrak\';                                (* Windows *)
   //cBanatzailea := '\';                                     (* Windows *)
   //sBIDEA := '/Users/jesusromouriarte/Desktop/Radarrak/';   (* Mac *)
   cBanatzailea := '/';                                       (* Mac *)
   sIzenLuzapen := sIzenFitxOsoa; 
   repeat
      //writeln('|||>', sIzenLuzapen, '<|||');
      iBanatzileaNon := Pos(cBanatzailea, sIzenLuzapen);
      Delete(sIzenLuzapen, 1, iBanatzileaNon);
      //writeln('===>', sIzenLuzapen, '<===');  
   until iBanatzileaNon = 0;
    
   cBanatzailea := '.';
   iBanatzileaNon := Pos(cBanatzailea, sIzenLuzapen);
   if iBanatzileaNon <> 0 then
   begin
      sIzena := Copy(sIzenLuzapen, 1, iBanatzileaNon-1);
      sLuzapena := Copy(sIzenLuzapen, iBanatzileaNon+1, Length(sIzenLuzapen)-iBanatzileaNon);
      //writeln('Izena======>', sIzena, '<===');
      //writeln('Luzapena===>', sLuzapena, '<===');
      sIzenFitxBerdin := sBIDEA + sIzena + '_B.' + sLuzapena;
      sIzenFitxHandi := sBIDEA + sIzena + '_H.' + sLuzapena;
      sIzenFitxTxiki := sBIDEA + sIzena + '_T.' + sLuzapena ;
   end  
   else
   begin
      sIzena := sIzenLuzapen;
      //writeln('Izena======>', sIzena, '<===');
      sIzenFitxBerdin := sBIDEA + sIzena + '_B';
      sIzenFitxHandi := sBIDEA + sIzena + '_H';
      sIzenFitxTxiki := sBIDEA + sIzena + '_T';
   end;    
   //writeln('sIzenFitxTxiki===>', sIzenFitxTxiki, '<===');  
end ;
 
                                              
procedure HiruFitxategiakLortu(sIzenFitxOsoa, sIzenFitxBerdin, sIzenFitxHandi, sIzenFitxTxiki: tsKatea; rBBA: real);
var
   fOsoa, fBerdin, fHandi, fTxiki: tfrdFitxategia;
   rdDatua: trdIbilgailua;
   rDoitasuna: real;
begin
   assign(fOsoa, sIzenFitxOsoa);
   assign(fBerdin, sIzenFitxBerdin);
   assign(fHandi, sIzenFitxHandi);
   assign(fTxiki, sIzenFitxTxiki);
   reset(fOsoa);      { Fitxategia ireki baina barrukoa ez borratu!!! }
   rewrite(fBerdin);  { Fitxategia sortu, eta existitzekotan bere edukia borratu }
   rewrite(fHandi);   { Fitxategia sortu, eta existitzekotan bere edukia borratu }
   rewrite(fTxiki);   { Fitxategia sortu, eta existitzekotan bere edukia borratu }
    
   rDoitasuna := (rBBA * 5) / 100;   (* doitasuna BBAren %5a *)
   while not eof(fOsoa) do 
   begin
      read(fOsoa,rdDatua); { Irakurri eta hurrengora pasa }
       
      if abs(rdDatua.rAldiunekoAbiadura - rBBA) < rDoitasuna then
         write(fBerdin,rdDatua)
      else
         if rdDatua.rAldiunekoAbiadura > rBBA then
            write(fHandi,rdDatua)
         else     
            write(fTxiki,rdDatua)
   end;
          
   close(fOsoa);       { Fitxategia itxi }
   close(fBerdin);     { Fitxategia itxi }
   close(fTxiki);      { Fitxategia itxi }
   close(fHandi);      { Fitxategia itxi }
end ;
 
(* =====================- PROGRAMA NAGUSIA =====================- *)
     
var
   sIzenFitxOsoa, sIzenFitxBerdin, sIzenFitxHandi, sIzenFitxTxiki: tsKatea;
   rAbiadurenBBA: real;
begin
   writeln;
   writeln;
   writeln;  
 
   writeln('Ibilgailuen informazioa gordeko duen fitxategiaren izena eman ezazu.');
   write('Adibidez, ''Autoak.dat'' izena: ');
   readln(sIzenFitxOsoa);
   sIzenFitxOsoa := sBIDEA + sIzenFitxOsoa;
   writeln;
    
   if fileExists(sIzenFitxOsoa) then     { Konprobatu ea existitzen den ala ez }
   begin
      writeln(sIzenFitxOsoa, ' fitxategia existitzen da.');
      writeln('Hona hemen bere edukia:');
      FitxategiarenEdukiaErakutsi(sIzenFitxOsoa);
      rAbiadurenBBA := fnrBatezbestekoAbiaduraKalkulatu(sIzenFitxOsoa);
      writeln('Aldiuneko abiaduren batezbesteko aritmetikoa: ', rAbiadurenBBA:0:2, ' Km/h');
      writeln;
       
      writeln('Elementu berriak gehituko dira:');
      FitxategiariDatuakGehitu(sIzenFitxOsoa);
      FitxategiarenEdukiaErakutsi(sIzenFitxOsoa);
      rAbiadurenBBA := fnrBatezbestekoAbiaduraKalkulatu(sIzenFitxOsoa);
      writeln('Aldiuneko abiaduren batezbesteko aritmetikoa: ', rAbiadurenBBA:0:2, ' Km/h');
      writeln;
       
      HiruFitxategienIzenakEraiki(sIzenFitxOsoa, sIzenFitxBerdin, sIzenFitxHandi, sIzenFitxTxiki);
      HiruFitxategiakLortu(sIzenFitxOsoa, sIzenFitxBerdin, sIzenFitxHandi, sIzenFitxTxiki, rAbiadurenBBA);
      writeln('BBAren berdineko fitxategiaren edukia:');
      FitxategiarenEdukiaErakutsi(sIzenFitxBerdin);
      writeln('BBA baino handiagoko fitxategiaren edukia:');
      FitxategiarenEdukiaErakutsi(sIzenFitxHandi);
      writeln('BBA baino txikiagoko fitxategiaren edukia:');
      FitxategiarenEdukiaErakutsi(sIzenFitxTxiki);
   end
   else
   begin
      writeln(sIzenFitxOsoa, ' fitxategirik ez dago.');
      writeln('Oraintxe sortuko dugu.');
      FitxategiaSortuEtaDatuzBete(sIzenFitxOsoa);     
      writeln('Sortutako fitxategiaren edukia:');
      FitxategiarenEdukiaErakutsi(sIzenFitxOsoa);
      rAbiadurenBBA := fnrBatezbestekoAbiaduraKalkulatu(sIzenFitxOsoa);
      writeln('Aldiuneko abiaduren batezbesteko aritmetikoa: ', rAbiadurenBBA:0:2, ' Km/h');
      writeln;
       
      HiruFitxategienIzenakEraiki(sIzenFitxOsoa, sIzenFitxBerdin, sIzenFitxHandi, sIzenFitxTxiki);
      HiruFitxategiakLortu(sIzenFitxOsoa, sIzenFitxBerdin, sIzenFitxHandi, sIzenFitxTxiki, rAbiadurenBBA);
      writeln('BBAren berdineko fitxategiaren edukia:');
      FitxategiarenEdukiaErakutsi(sIzenFitxBerdin);
      writeln('BBA baino handiagoko fitxategiaren edukia:');
      FitxategiarenEdukiaErakutsi(sIzenFitxHandi);
      writeln('BBA baino txikiagoko fitxategiaren edukia:');
      FitxategiarenEdukiaErakutsi(sIzenFitxTxiki);     
   end;
 
   writeln;
   write('RETURN sakatu programa bukatzeko');
   writeln;
   readln;
end.

Programaren balizko hiru exekuzio hurrrengo irudietan erakusten dira:





Programaren aurreko hiru exekuzioetan sortu diren hamabi fitxategien ezaugarriak ikus daitezke. Azpimarratzen dugu fitxategien elementu bakoitzak 20 byte hartzen dituela diskoan, irudi honetan ikus daitekeen bezala:


 

iruzkinik ez:

Argitaratu iruzkina

Iruzkinen bat idazteko Google-ko kontu bat behar duzu. Iruzkin guztien moderazio-ardura blogeko administratzaileari dagokio.